Oprava vysoké střechy Westfalia

Odpovědět
puchyyla
Příspěvky: 525
Registrován: úte 12. dub 2022 11:25:51
Bydliště: Brno

Re: Oprava vysoké střechy Westfalia

Příspěvek od puchyyla » stř 17. črc 2024 23:51:27

20240622_085045.jpg
20240622_085045.jpg (244.95 KiB) Zobrazeno 101 x
20240622_085133.jpg
20240622_085133.jpg (282.79 KiB) Zobrazeno 101 x
20240622_152119.jpg
20240622_152119.jpg (286.45 KiB) Zobrazeno 101 x

puchyyla
Příspěvky: 525
Registrován: úte 12. dub 2022 11:25:51
Bydliště: Brno

Re: Oprava vysoké střechy Westfalia

Příspěvek od puchyyla » stř 17. črc 2024 23:57:01

Střecha jako taková byla tedy v mé nepřítomnosti "dokončena" a na mě zbylo to nastrojit. Začal jsem výrobou podložek pod úchyty markýzy. Původně tam byly nacpaný kusy nějaký karihomatky nebo cvičební podložky, či co to bylo. Byla dost měkká a tak se to celé žvejkalo a dost dobře to ani nemohlo v tomto složení těsnit. Nějak jsem si zapomněl oměřit tloušťku a odhadl jsem to na cca 8, max 10mm. Koupil jsem tedy plát 10mm tloušťky z EPDM pryže tvrdosti 80°ShA. Původní podložky měly nakonec tloušťku cca 6mm, nicméně ta byla dost nešťastná, protože uprostřed mezi markýzou a střechou poté byla mezera tloušťky cca 1-2mm, kde voda těžko protékala a držel se tam tak akorát svinec. S těmito 10mm podložkami je tam mezera úctyhodná a voda tudy může volně protékat a nezůstává tam stát "přilepena" mezi. Podložky jsem nařezal zalamovacím nožem podle kovového pravítka. Šlo to dobře postupně prořezávat více do hloubky, guma nůž pěkně vedla. Díry jsem provrtal tak, že jsem gumu sevřel ve svěráku mezi prkýnka.
No a výsledek můžete vidět zde:
20240622_084314.jpg
20240622_084314.jpg (121.55 KiB) Zobrazeno 101 x
Zevnitř střechy jsem konstrukčním lepidlem MS-220 (MS polymer) přilepil předchystané hliníkové základny s nýtovacími maticemi. Střechu jsem si zvenčí přelepil maskovací páskou, namazal jsem lepidlem kolečka cca 3cm průměru kolem matic, zevnitř připlácnul a zvenčí přiložil základny a s citem stáhnul šrouby. Po zatvrdnutí lepidla, odmontování a odlepení pásky to vypadalo nějak takto:
20240622_084259.jpg
20240622_084259.jpg (119.01 KiB) Zobrazeno 101 x
Po odmaštění už jsem jenom pomázl tmelem Sikaflex gumové podložky z obou stran, šrouby potřel podvozkovým voskem a stáhnul to na finito. Samozřejmě jsem si základny prohodil, takže mi pak neseděly aretovací dírky v markýze a musel jsem vrtat nové a následně se trochu prát s panty při nasazování matičky dovnitř markýzy. Takže tady taky pozor, jak si to nasadíte. Mě nějak na první dobrou nedocvaklo, že jsou dírky vrtané asymetricky a ne na střed. Nahození samotné markýzy byla, vyjma lehkého peklování s těmi aretačními šroubky, už pak jen třešnička na dortu.
Krom zadních vrat, kde jsme zatím nespěchal, aby mohla co nejvíc uzrát barva na a pod panty, jsem měl zvenčí hotovo a zavřeno a tak jsem se přesunul dovnitř. V mezičase, co jsem se mrcasil s markýzou tatík vystříkal voskem dutiny v horním rámu auta a já jsem navázal natřením tlusté vrstvy vosku z vrchní strany opravovaných částí - zkrátka jsem propatlal z vnitřku auta celý spoj střechy a řádně "zalil" zadní část spoje mezi plech auta a plech střechy. Vosk používám od Bernera, přijde mi docela dobrej.
20240622_154629.jpg
20240622_154629.jpg (127.64 KiB) Zobrazeno 101 x

puchyyla
Příspěvky: 525
Registrován: úte 12. dub 2022 11:25:51
Bydliště: Brno

Re: Oprava vysoké střechy Westfalia

Příspěvek od puchyyla » stř 17. črc 2024 23:58:23

20240622_154645.jpg
20240622_154645.jpg (148.83 KiB) Zobrazeno 101 x
20240622_153747.jpg
20240622_153747.jpg (215.16 KiB) Zobrazeno 101 x

puchyyla
Příspěvky: 525
Registrován: úte 12. dub 2022 11:25:51
Bydliště: Brno

Re: Oprava vysoké střechy Westfalia

Příspěvek od puchyyla » čtv 18. črc 2024 0:08:07

Navoskováním bylo vše připraveno a mohl jsem přistoupit k izolaci, v jejímž průběhu jsem postupně přidal trochu elektroinstalace (solárek, přípravu pro střesní ventilátory "pro strýčka Příhodu", a zásuvku na nabíjení mobilu do horního patra postele). Izoloval jsem materiálem K-Flex (samolepící bez Al laminace). Dlouho jsem laboroval, jakou pořídit tloušťku. Původní vata byla tloušťky 30mm, ale v nabídce Westky byla volitelná příplatková izolace tloušťky 40mm. Dle součinitele teplotní prostupnosti ten K-Flex vychází obecně o kus horší, než vata. Proto jsem se rozhodl jít spíše do těch 40mm. Zároveň jsem si však již z demontáže pamatoval, že přinejmenším v rozích byla konstrukce velmi blízko střechy a vata tam byla silně zmáčknutá. K-Flex je dost houževnatý a tak snadno se nezmáčkne. Bylo mi tedy jasné, že 40mm celovrstvě asi neklapne. Proto jsem nakonec objednal materiál tloušťky 20mm, 10mm a 6mm s tím, že to nějak nakombinuju ve vrstvách. Toto bylo osvícené rozhodnutí a mohu jedině doporučit při izolaci čehokoliv. Ta 20mm je totiž podle mé zkušenosti asi to nejsilnější s čím se rozumně pracuje a i těch 40mm je o dost snazší dělat ze dvou 20mm vrstev než řezat 1x tloušťku 40mm.
Střechu jsem odmastil a začal izolovat zezadu první vstvou 20mm tloušťky, která, jak jsem si vyzkoušel, by měla vejít i pod rohy nosné konstrukce vnitřního obložení. Po vylepení celého prostoru první vrstvou jsem přistoupil k vylepení spodní části druhou vrstvou 20mm, abych mohl zpět přinýtovat nosné šíny horního patra. Celé jsem to totiž směřoval k tomu, že v neděli s autem odjedu a kompletace již bude probíhat doma. Postel tedy byla dost prioritou, aby se všechny ty demontované věci vešly zpět do toho auta naložit.
Bohužel již při nasazování nosných šín se ukázal první problém s izolací a sice v zadní části. V místě vybrání oblouku pro hranu zadních dveří bylo těch 40mm izolace opravdu extrémní přeháňkou, bylo tam trochu moc i těch 20mm! No nic, celou nalepenou desku druhé 20mm vrstvy jsem serval, poměřil a nakonec druhou vrstvu vymodeloval v kombinaci nic, spodní část 10mm, horní část 20mm, úplný vrch opět 10mm a vrchní rohy nic viz. příslušné foto.
Nainstaloval jsem zpět šíny a další izolace již postupovala více s rozmyslem, resp. jsem stále více zkoušel, co se kam vejde. Nakonec to dopadlo tak, že stěny jsou komplet 20+20mm a střecha 20+10mm, v nadkabinové části je pak i předek ve složení 20+10mm. Postupně s izolováním jsem zároveň skládal zpět i rám vnitřního obložení. Olezlá místa jsem přejel šmirglem, následně vzal odrezovačem a nakonec přestříkal zinkovým sprejem. Nedělám si o tom moc iluze, ale aspoň jsem to tam nevrátil rezavý :) .
Množství materiálu jsem se nejprve snažil nějak změřit a spočítat - nepříliš úspěšně. Pak jsem zkusil najít odpověď v nějakých zahraničních fórech - nepříliš uspokojivě, pouze jedna odpověď byla trochu smysluplná, tedy že je třeba nějakých 6-7m2 na střechu. Tak jsem to zkrátka nějak nakombinoval a odhadl a nakonec objednal 13m2 tlušťky 20mm, 3m2 tloušťky 10mm a 3m2 tloušťky 6mm. Ta 20mm vyšla tak tak i do zadních vrat. Asi by to množství bylo akorát nebýt té nutnosti urvat tu přehnanou část ve spodku zadní části střechy. To bylo samozřejmě po utržení na vyhození a nebyl to úplně malý kus. S tloušťkou 10mm to bylo obdobné, také vyšla tak akorát, ale bylo by to asi též s drobnou rezervou, kdyby bylo trochu více té 20mm. No a ta 6mm mi byla zatím, jak se říká, na dvě věci.
Dělal jsem to celé v dost krutých hicech a musím přiznat, že ta izolace udělala fakt hodně rozdíl. Sobota s neizolovanou střechou oproti neděli s 20mm vrstvou byla rozpálenost uvnitř střechy nebe a dudy. Nedělám si iluze, že je to tam k něčemu na zimu, to jistí bufík, ale proti tomu rozpálení v létě to pomůže asi dost. Izolaci jsem zároveň nakonec na přelomu června a července nechal asi 2 týdny na volno bez zaklopení a mohl jsem tak pozorovat, zda nedojde k odlepení/odpadnutí vlivem příliš vysoké teploty rozpálené střechy. Nic takového jsem nezpozoroval ani náznakem, což mě samozřejmě nesmírně těší. Fakt si nedovedu představit to ještě lepit nějakým lepidlem. I takto samolepíce to byl docela očistec.
A aby to nebylo jen o pindání, tak tady zasejc nějaké ty fotky:
20240622_170150.jpg
20240622_170150.jpg (202.73 KiB) Zobrazeno 101 x
20240622_171130.jpg
20240622_171130.jpg (177.22 KiB) Zobrazeno 101 x
20240622_180329.jpg
20240622_180329.jpg (185.68 KiB) Zobrazeno 101 x

puchyyla
Příspěvky: 525
Registrován: úte 12. dub 2022 11:25:51
Bydliště: Brno

Re: Oprava vysoké střechy Westfalia

Příspěvek od puchyyla » čtv 18. črc 2024 0:09:39

20240623_065048.jpg
20240623_065048.jpg (186.5 KiB) Zobrazeno 101 x
20240623_095738.jpg
20240623_095738.jpg (193.98 KiB) Zobrazeno 101 x
20240623_151346.jpg
20240623_151346.jpg (231.84 KiB) Zobrazeno 101 x

puchyyla
Příspěvky: 525
Registrován: úte 12. dub 2022 11:25:51
Bydliště: Brno

Re: Oprava vysoké střechy Westfalia

Příspěvek od puchyyla » čtv 18. črc 2024 0:10:59

20240701_200003.jpg
20240701_200003.jpg (178.97 KiB) Zobrazeno 101 x

puchyyla
Příspěvky: 525
Registrován: úte 12. dub 2022 11:25:51
Bydliště: Brno

Re: Oprava vysoké střechy Westfalia

Příspěvek od puchyyla » čtv 18. črc 2024 0:22:16

V průběhu izolování jsme v neděli zároveň nahodili zadní dveře, které opět tatík vystříkal voskem a nahodil do nich okno. Zároveň také osadil nové těsnění zadních vrat a já jsem nasadil vypucované znaky, nové těsnění zámku a zámek samotný, tektéž trochu očištěný a namazaný. K zadním vratům jsem pořídil nové upevňovací šrouby, protože jeden zarezlý bylo nutné odvrtat a následně pomocí navařené matice vytočit zarezlý zbytek z protikusu. Nové originál šrouby jsou už, vcelku logicky, torxy a tak to žvejknutí při zareznutí hrozí už výrazně méně. S nedělním pozdním odpolednem jsem nakonec nahodil zadní část postele, nastěhoval všechny krámy do auta a odlepili jsme se s juniorem z jč směr Brno. V Brně jsem pak Žoldu na nějakou dobu odstavil, neb bylo také třeba řešit jiné věci.
A takhle si tam v klidu, i s těma krámama uvnitř, čekal:
Obrázek

Když jsem se trochu otřepal, dokončil jsem jemné detaily izolace k okýnku střechy a přistřílel zpátky skobičkami koženku. Nasadil jsem záklopy střechy. Zde bych chtěl každopádně upozornit, že jsou tam velmi natěsno a je třeba je skládat ve správném pořadí. Já si s tím slušně naběhl a byl jsem u toho i dost silně podrážděn, neřku-li vyloženě nasrán :lol: . Už při nýtování rohových zásuvných lišt k rámu, které jsem měl přinýtované již z jč, je potřeba přinýtovat nejprve ty boční, nasadit boční obložkové panely a až poté nanýtovat ty vrchní a nasadit panely vrchní. Já nejprve nanýtoval všechny lišty, pak nasadil vrchní panely a zcela neúspěšně se tam 2 večery snažil narvat boční panely. No nakonec vše dolů, odvrtat nýty, nanýtovat znovu a osadit. Naprosto zbytečná práce, takže na to fakt bacha. Nejpve zadní panel, pak boky a nakonec strop. A nic nenýtovat zbytečně brzo. Je to fakt ježek v kleci a je třeba dělat jen nezbytné kroky a ve správném pořadí. K tomu všemu jsem si samozřejmě ještě musel zpět shodit zadní část postele, jinak bych to tam zkrátka nedostal.
Když jsem konečně vítězoslavně střechu zaklopil, doizoloval jsem též nadkabinový prostor. Tady opět pozor, nadkabinovou skříňku je nutné osadit dříve, než "garnýže". Taky jsem se s tím zbytečně vycukal, jen s tím rozdílem, že garnýže jdou dolů snadno, když člověk ví jak na to. A to jsme díky tomu, že jsem je půl dne předtím nandal, naštěstí věděl. Takže když byla skříňka opět na svém místě, nasadil jsem si znovu garnýže včetně konců a domontoval postel. Na tom už nic světoborného ani zajímavého nebylo a tím bych kapitolu o opravě střechy asi uzavřel.
Celkově to teda bylo slušný sousto. Mé prvotní smýšlení o Hochdachu jako jistotě bez problémů se zatýkáním, plesnivějícím stanem, všemi možnými potížemi s konstrukcí zvedačky, meluzínou a kdečím vším špatným si vymyslíte, se setkáním s realitou 34 letého Hochdachu rázem rozplynulo a vyskytl se přede mnou problém naprosto nesrovnatelného rozsahu se všemi těmi zmiňovanými neduhy, které by mohli jednoho napadnout. Nakonec ale když se chce, tak se to dá zvládnout. Nesmí se při tom moc koukat na peníz a tak nějak vlastně asi nikam okolo. Je třeba zatnout zuba a jet, hlavně nepropadat trudomyslnosti, což se mi ne vždy dařilo. Nakonec vždy všechno jednou skončí. Jak už jsem tu někde na fóru psal mheppovi i přes to všechno bych Hochdacha neměnil, otázka pro mě dávno neleží zda Hochdacha nebo Aufstelldacha, dnes je na stole tak maximálně otázka v podobě zda T3 vůbec. Ale pokud člověk má jasno, že T3 bydlíka ano, pak prostě za mě, po mých zkušenostech, je to stále Hochdach. Jen s tou střechou třeba prostě kalkulovat. Nemyslím si, že dnes po těch letech, co se to dělá, bude nějaká zcela zdráva, pokud již nedostala patřičnou péči. U těch opravených bych zase osobně byl opatrný, protože to není úplně jednoduchá záležitost a když se ta oprava ušije horkou jehlou, tak je to podle mě jen časovaná bomba. Já doufám, že jsme tomu dali dostatek péče, aby mě to vydrželo opět těch 30+ let a s osmdesátkou na krku mi to bude už srdečně jedno. Také jsem se v rámci opravy setkal s názory, že jsme to měli vzít už celé, že ten spodek je taky třeba. Ano, nepochybně je. Ale na rovinu jsem zatím všem odpověděl, že na to už nemám. Se střechou jsem si sáhl ke dnu, bylo to dlouhý, úmorný, neveselý, auto stálo, nemohlo rozdávat radost, jen žralo kvanta času, nervů a v neposlední řadě peněz. Přiznávám bez mučení, že kdybych to rozjel ve větším, asi bych to neustál a z akce vycouval - auto prodal. K tomu jsem nakonec nebyl vůbec daleko, když jsem skládání auta téměř dokončil a prorezivěla mi nádrž. O tom ale v jiném vlákně ;) . Tohle určitě taky doporučuju vzít v potaz, když se do něčeho takového pustíte. Přecenení sil a ztráta elánu je svinstvo a je to hlavně zbytečný. Vždyť ty káry jsou a mají být především o radosti a ne o nervech. Tak na to myslete a ať to hlavně jezdí a všechno tak nějak funguje!

mhepp
Příspěvky: 151
Registrován: ned 30. srp 2015 0:38:38

Re: Oprava vysoké střechy Westfalia

Příspěvek od mhepp » čtv 18. črc 2024 10:26:32

Děkuji za popis opravy a i to vše okolo. Přecenění sil je ohromný faktor a kvůli tomu mi stojí na zahradě dvě auta. Na první nebyly ani peníze, druhé bylo ve stavu, že jsem raději koupil jiné. Takže Tě moc dobře chápu.

To, co řešíš s T3 je problém dnes už každé - jsou to stará auta a pokud je v opravdu lepším stavu, tak je finančně zcela mimo. Sleduji inzerci a v tomto směru je to dost bída - každé hezké auto, které najdeš, má v prdeli plechařinu - buďto je zhnilá, nebo opravená tak, že to za to nestojí. Chápu, že spousta lidí T3 zahodila. Je to chladný kalkul a to auto prostě nemá cenu. Takže jsem rád, že jsi vydržel a dotáhl to do konce. Mne to ještě čeká. Na řešení svépomocí nemám síly, proto Četník stále mešká u klempíře, i když finančně... to fakt bude ranec.
Myslíte si, že jste chytřejší než předchozí generace? Před padesáti lety uváděla příručka k automobilu návod na seřízení ventilů. Ta současná varuje majitele vozu, aby nevypili obsah autobaterie...

puchyyla
Příspěvky: 525
Registrován: úte 12. dub 2022 11:25:51
Bydliště: Brno

Re: Oprava vysoké střechy Westfalia

Příspěvek od puchyyla » pát 19. črc 2024 8:07:15

Rádo se stalo a dík za pochvalu, potěší to. Nakonec ono potěší i samo to, že to lidi zajímá. A podle počtu shlédnutí se zdá, že ano. Já to beru tak, že z fór jsem toho nespočet načerpal a je stále hodně toho, co jsem tam nenašel. Takže nějak z pocitu povinnosti to "vrátit" se snažím též něčím přispět a případně vyplnit ta temná místa dostupných informací :oops: . A neboj, ještě budu pokračovat, ona ta akce nakonec lehce přesáhla rozsah samotné střechy, takže pokračování plánuji v chlubícím vlákně ;) .
Jinak s vyjádřením, že T3 za to nestojí se neztotožňuji. Kdyby ano, tu střechu jsem jen tak zalepil a "poslal kartu dál do hry". Za mě to auto za to právě stojí. Považuju ho za ideální kompromis. Je to stále skladbou stará Porscheho koncepce. Zároveň motor je dnes už taky značně přežitá komůrka. Ale přitom to auto je už natolik daleko, že to dovede fungovat. Byť je to dnes ve věku a stavu, že se na tom posere i to, co by člověk v životě nečekal, že se může na autě pokazit, tak se to podle mě dá dostat do stavu, že to najede tisíce kilometrů. Navíc je to zároveň první model, co vykazuje alespoň jakous takous bezpečnost. V předchozích modelech mě osobně pohled pod nohy děsí. Suma sumárum je to prostě stroj, který funguje (za předpokladu, že dostane co potřebuje) a lze ho vcelku plnohodnotně používat. Ano uznávám, starší modely jsou líbivější, benzín motory jsou líbivější, ale tam to za mě končí. Je to jen na parádu nebo to chce fakt hodně dobrodružnou duši. Tu já už nemám. Já už nejezdím na výlety tak často a navíc vozím rodinu, takže se nemohu a nechci celej výlet hrabat v motoru.
Jasně, že pro staromilce je T3 takové ošklivé káčátko - takové zprznění modly. Vodník a ještě naftovej, to už je totální overkill. Jenže právě to je to, čím ten křáp posunuli o stupeň výš. A já už jsem hold takovej (asi i jinej), mám svou hlavu a na veřejný názor příliš nedám. Je to jak s tou motorkou. Ta 650 BMW je tak kompromisní, až to bolí. Naprosto nic na ní není fakt dobrý, krom toho, že je to fakt dobrý jako celek. Mrak lidí v mém okolí stále kroutí hlavou, jak to mohu provozovat a proč nepřesedlám na "něco lepšího". Jenže za mě lepší není. A na rozdíl od mnohých, od nichž jsem to poslouchal a od některých stále poslouchám, já jí mám stále a pořád dělá radost a oni tu svou "lepší" dávno nemají nebo je to na ní už nebaví. U té T3 to mám prostě stejně. V zásadě není nic, čím by to výrazně vynikalo, ale jako celek je to super. Ten poměr velikosti zevnitř a zvenčí podle mě nenabízí nic. Však je to krom výšky menší než rodinný povoz denní potřeby Ovce III kombi! No licitovat bych o tom dokázal asi ještě dlouho, ale stejně bych se v tom asi už jen opakoval pouze jinými slovy a bylo by to tak dlouhý, že by to nikdo nečetl.
Tak si radši dáme ještě nějaké fotky, co jsem tak v telefonu dohledal.

Nově přistřílená koženka:
20240629_070834.jpg
20240629_070834.jpg (268.15 KiB) Zobrazeno 93 x
Opravené zavěšení markýzy:
20240717_153032.jpg
20240717_153032.jpg (171.49 KiB) Zobrazeno 93 x
20240717_153020.jpg
20240717_153020.jpg (120.84 KiB) Zobrazeno 93 x

puchyyla
Příspěvky: 525
Registrován: úte 12. dub 2022 11:25:51
Bydliště: Brno

Re: Oprava vysoké střechy Westfalia

Příspěvek od puchyyla » pát 19. črc 2024 8:13:59

Výsledek zvenku:
20240630_134140.jpg
20240630_134140.jpg (378.3 KiB) Zobrazeno 93 x
a zevnitř:
20240717_162236.jpg
20240717_162236.jpg (238.89 KiB) Zobrazeno 93 x
20240717_162311.jpg
20240717_162311.jpg (258.14 KiB) Zobrazeno 93 x
Za povšimnutí stojí lehký rozdíl v odstínu renovovaných bočních panelů oproti stropním a zadnímu. Ve skutečnosti je to možná méně viditelný rozdíl než na těch foto. Nicméně ta nová koženka je prostě lehce zelenější. Ale ta co označují jako šedou byla naprosto zcela mimo.

Odpovědět