Repas lednice Westfalia
Repas lednice Westfalia
Po zazimování busíka jsem se při dlouhých zimních večerech zvolna pustil do oprav hlubších a temnějších zákoutí. Jak jsem již zmínil ve vlákně "Plynová výbava, rozvody, revize a vše okolo...", chtěl bych nějak dát celkově do pucu původní originál plynovou instalaci. Celá věc s plynem mi dává smysl pouze za předpokladu, že bude na plyn provozována lednice a lednice na plyn mi zase dává smysl pouze, pokud půjde o původní nebo shodnou náhradu, tedy bez bastlu. Jakmile bych měl něco bastlit a odklánět se od originálu, jednoznačně mi to směřuje ke kompresorovce.
Z těchto důvodů padla první volba na lednici. Lednice do poslední chvíle "fungovala" na plyn, síť i auto. Píšu schválně v uvozovkách, protože ta funkčnost nebyla úplně 100%. Na síť šla lednice jak z praku, rychlý náběh, slušný výkon, pohoda. Na auto (12V) šla sporadicky. Jednak jsem měl pocit, že výkon není bůhví co, ale hlavně neustále vypalovala pojistkové pouzdro na sloupku za řidičem. To byl asi jediný problém, který jsem s lednicí vypozoroval a za léto nestihl dát do pořádku. Problém předpokládám je v samotném pouzdře, kde pojistka nemá dostatečný kontakt, tím se to hřeje, vypaluje a zhoršuje kontakt a tak pořád dokola. Vzhledem k tomu, že plánuji přidat nějaké blbosti jako zásuvky na nabíjení telefonů apod, tak plánuji řešit výměnou pojistkového pouzdra za nožové, alespoň 4 pojistkové a přepokládám, že tím problém ustane. Na plyn lednice chodila dobře, chytala v pohodě, měla výkon, šla regulovat, ale nebyl vidět kontrolním okýnkem plamínek.
Lednici jsem tedy dle nějakého návodu z Youtube vycasnoval ven a odvezl dom. V podstatě nic závratného a člověk by na to jak ji vyndat přišel asi i bez návodu. Za lednicí se samozřejmě za ta léta nacházela slušná dávka všelijakýho humusu a pavučin, až se skoro divím, že nic z toho nebylo alespoň ohořelé. A to je vlastně i jeden z důvodů, proč jsem se do toho pustil.
Po nějakém základním ohledání lednice jsem objevil pár orezlých míst na chladícím okruhu. Zkusmo jsem je podráždil šroubovákem a drátěným kartáčem a postupně se bohužel ukázalo, že to není jen o "pár" místech, ale že je to zalezlé pod původní barvou a celkově je to potrubí a žebroví docela slušně okyslé. Po elektrické a mechanické stránce se zdálo vše být vcelku v pořádku, tak jsem se rozhodl jí, přestože mě moc nepotěsila, dát šanci.
Postupně jsem na zadní straně odstrojil zateplení sestavy varníku, vytahal elektrické topné patrony, odpojil přívod plynu do hořáku a odmontoval a rozebral spalovací komoru.
Celkový stav nebyl až tak nejhorší viz. foto. Spalovací komora je z pozinovkého plechu a je jen nepatrně olezlá v místech, kde se zinek odírá při sestavování/rozebírání. Zapalovací svíčka je tak asi z poloviny přepálená ale určitě by ještě nějaký ten pátek zapalovala. Teplovod k bezpečnostnímu ventilu vypadá v pořádku. Skelná vata zateplení byla už dost vyžilá, prosáklá kde čím, co za linku nateklo, rzí s trubek apod.
No a tady teda už pár fotek z rozborky:
Z těchto důvodů padla první volba na lednici. Lednice do poslední chvíle "fungovala" na plyn, síť i auto. Píšu schválně v uvozovkách, protože ta funkčnost nebyla úplně 100%. Na síť šla lednice jak z praku, rychlý náběh, slušný výkon, pohoda. Na auto (12V) šla sporadicky. Jednak jsem měl pocit, že výkon není bůhví co, ale hlavně neustále vypalovala pojistkové pouzdro na sloupku za řidičem. To byl asi jediný problém, který jsem s lednicí vypozoroval a za léto nestihl dát do pořádku. Problém předpokládám je v samotném pouzdře, kde pojistka nemá dostatečný kontakt, tím se to hřeje, vypaluje a zhoršuje kontakt a tak pořád dokola. Vzhledem k tomu, že plánuji přidat nějaké blbosti jako zásuvky na nabíjení telefonů apod, tak plánuji řešit výměnou pojistkového pouzdra za nožové, alespoň 4 pojistkové a přepokládám, že tím problém ustane. Na plyn lednice chodila dobře, chytala v pohodě, měla výkon, šla regulovat, ale nebyl vidět kontrolním okýnkem plamínek.
Lednici jsem tedy dle nějakého návodu z Youtube vycasnoval ven a odvezl dom. V podstatě nic závratného a člověk by na to jak ji vyndat přišel asi i bez návodu. Za lednicí se samozřejmě za ta léta nacházela slušná dávka všelijakýho humusu a pavučin, až se skoro divím, že nic z toho nebylo alespoň ohořelé. A to je vlastně i jeden z důvodů, proč jsem se do toho pustil.
Po nějakém základním ohledání lednice jsem objevil pár orezlých míst na chladícím okruhu. Zkusmo jsem je podráždil šroubovákem a drátěným kartáčem a postupně se bohužel ukázalo, že to není jen o "pár" místech, ale že je to zalezlé pod původní barvou a celkově je to potrubí a žebroví docela slušně okyslé. Po elektrické a mechanické stránce se zdálo vše být vcelku v pořádku, tak jsem se rozhodl jí, přestože mě moc nepotěsila, dát šanci.
Postupně jsem na zadní straně odstrojil zateplení sestavy varníku, vytahal elektrické topné patrony, odpojil přívod plynu do hořáku a odmontoval a rozebral spalovací komoru.
Celkový stav nebyl až tak nejhorší viz. foto. Spalovací komora je z pozinovkého plechu a je jen nepatrně olezlá v místech, kde se zinek odírá při sestavování/rozebírání. Zapalovací svíčka je tak asi z poloviny přepálená ale určitě by ještě nějaký ten pátek zapalovala. Teplovod k bezpečnostnímu ventilu vypadá v pořádku. Skelná vata zateplení byla už dost vyžilá, prosáklá kde čím, co za linku nateklo, rzí s trubek apod.
No a tady teda už pár fotek z rozborky:
Re: Repas lednice Westfalia
Konektory topného tělesa 12V trochu opálené, ale není to žádná hrůza.
Re: Repas lednice Westfalia
Rozborka varníku:
Re: Repas lednice Westfalia
A spalovací komory a topného tělesa:
Re: Repas lednice Westfalia
Stav zapalovací svíčky:
Re: Repas lednice Westfalia
No co se dalo z té rzi jsem mechanicky odřel a natřel odrezovačem. Pak následovalo hrubé odmaštění technickým benzínem a posléze acetonem a isopropylem. Na těch žebrech to teda moc nešlo a pod mini už vůbec ne, ale beru to tak, že na funkci je to hlavně na trubkách. Na prorezlej zadní plech nebo chladící žebro to určitě neumře. Následně jsem natřel část varníku žáruvzdorným alkytonem (2 vrstvy) a po zaschnutí vše olepil a stříknul třema vrstvama černýho Hammeritu ve spreji. Bylo to v dost polních podmínkách, takže kvalita nic moc, ale bude to lepší, než drátem do oka. Ve skutečnosti to vypadá o kousek líp než na fotkách
Re: Repas lednice Westfalia
Před zpětnou kompletací mě něco osvítilo a pro jistotu jsem si zkusil proměřit obě topné patrony. Ještě že tak, protože pro patronu na 220V byla domontáž asi tím posledním zajímavým zážitkem v životě.
Náhradní díly (zapalovací svíčku, topnou patronu 230V a plynový filtr) jsem objednal z e-shopu Dometic Service München. Bohužel nešlo o úplně shodné díly a u patrony se jednalo spíše o takové do-do řešení, což vědět, možná bychto celé řešil úplně jinak. Patrona nemá ve spodní části vybrání na aretaci šroubkem, ale je normálně kruhová. Dále má o cca 20cm kratší vodiče a přímo v balení jsou přiloženy lisovací spojky s teplem smrštitelnou bužírkou. Dále je v balení přiložena i teplem smrštitelná bužírka přes celý spoj včetně návodu. Svíčka má pouze o trochu delší keramické těleso (což ničemu nevadí) kratší a tlustější elektrodu (jiskru teprve uvidím) a cca o 20cm delší káblík (taky nevadí). Filtr sedí jak by byl odtud.
Protože topné patrony byly původně v pouzdrech vcelku volně, rozhodl jsem se trochu pomoci přestupu tepla pomocí teplovodivé pasty na chladiče. Nevím, zda to něčemu pomůže, ale předpokládám neuškodí. Náběh ohřevu potrubí je s pastou pocitově o dost rychlejší.
Nadstavení přívodních vodičů topné patrony přiloženými lisovacími svorkami (kabel 2x0,75 z domácích zásob - nebyl součástí): Přiložená smršťovací bužírka nemá dostatečné smrštění, aby vodiče zcela obejmula. Trošku jim to řešení hapruje, ale co už: Přívodní vodiče jsem nakonec zatáhl do původního tepluvzdorného opletu:
Náhradní díly (zapalovací svíčku, topnou patronu 230V a plynový filtr) jsem objednal z e-shopu Dometic Service München. Bohužel nešlo o úplně shodné díly a u patrony se jednalo spíše o takové do-do řešení, což vědět, možná bychto celé řešil úplně jinak. Patrona nemá ve spodní části vybrání na aretaci šroubkem, ale je normálně kruhová. Dále má o cca 20cm kratší vodiče a přímo v balení jsou přiloženy lisovací spojky s teplem smrštitelnou bužírkou. Dále je v balení přiložena i teplem smrštitelná bužírka přes celý spoj včetně návodu. Svíčka má pouze o trochu delší keramické těleso (což ničemu nevadí) kratší a tlustější elektrodu (jiskru teprve uvidím) a cca o 20cm delší káblík (taky nevadí). Filtr sedí jak by byl odtud.
Protože topné patrony byly původně v pouzdrech vcelku volně, rozhodl jsem se trochu pomoci přestupu tepla pomocí teplovodivé pasty na chladiče. Nevím, zda to něčemu pomůže, ale předpokládám neuškodí. Náběh ohřevu potrubí je s pastou pocitově o dost rychlejší.
Nadstavení přívodních vodičů topné patrony přiloženými lisovacími svorkami (kabel 2x0,75 z domácích zásob - nebyl součástí): Přiložená smršťovací bužírka nemá dostatečné smrštění, aby vodiče zcela obejmula. Trošku jim to řešení hapruje, ale co už: Přívodní vodiče jsem nakonec zatáhl do původního tepluvzdorného opletu:
Re: Repas lednice Westfalia
Použitá teplovodivá pasta:
Na izolaci varníku nově použita návleková izolace Rockwool 30/28mm. Bylo to s ní trochu těsnější, ale i přesto to šlo zaklapnout do původního plechového pouzdra. Při zaklapnutí jsem si pomohl binder pásky.
Před izolací varníkové sestavy proveden dvouhodinový topný test. Pasta neodkapávala ani neztvrdla. I za tepla si držela původní konzistenci.Na izolaci varníku nově použita návleková izolace Rockwool 30/28mm. Bylo to s ní trochu těsnější, ale i přesto to šlo zaklapnout do původního plechového pouzdra. Při zaklapnutí jsem si pomohl binder pásky.
Re: Repas lednice Westfalia
Zaklapnuto:
Mezi trubkami a kabely jsem ještě lehce vycpal mezery:
A finálně ještě přelepil vršek hliníkovou páskou, aby do vaty nezatékal a nezapadával čurbes. Možná to trochu pomůže i úniku tepla: