Solární systémy a vše k tomu... Dobíjení, kempování apod.
Napsal: sob 20. črc 2024 0:14:45
Již delší dobu mi v hlavě hlodal červík se solárním panelem na dobíjení baterek. Na první dobrou se nabízí plac nad kabinou, který je díky vikýřům jedinou ucelenou větší plochou na střeše. Bohužel je to tam ale děsně na očích a na tu starou káru tohle prostě nepatří. Dávno jsem měl jasno, že tudy cesta nepovede. Když jsem tak tancoval kolem té střechy, měl jsem konečně prostor si pořádně oměřit zbývající plochy okolo vikýřů. Když jsem zjistil možnosti běžně dostupných panelů, našel jsem flexibilní ETFE 60Wp panel Solarfam SZ-60-40MFE s rozměry 95x35cm, který tak akorát pásnul na střechu mezi vikýře, kde je ze země téměř neviditelný, přesně jak jsem si přál.
Panel jsem na doporučení nelepil na střechu přímo, ale podložil jsem ho komůrkovým makrolonem tloušťky 6mm. Makrolonovou podložku, vlastní panel i kabelové příchytky jsem nakonec přilepil oboustrannou pěnovou lepící páskou 3M PT1500 tloušťky 1,5mm a šíře 25mm. Jedná se o pásku pro automobilové exteriérové aplikace, tak věřím, že to vydrží. Co tak pro jistotu občasně kontroluji, zdá se, že to zatím funguje. Páskou jsem podložku i panel objel dokola + jsem v krajních třetinách přidal střední pruh a v prostřední zhruba třetině pak prostřední dva pruhy. Ten prostředek jsem tak udělal kvůli "pupku", aby zbytečně ta páska nevyšla do toho nejhoršího místa a pupkovitost se tak mírně eliminovala.
Prostup vodičů jsem nechtěl do střechy, kór nové, vrtat a tak mě napadlo využít vikýře. Probrousil jsem drážku do lemu vikýře pod těsněním a vodiče provlekl tudy. Z vrchní části vikýře pak pokračují již pod spodní zákrytový lem do izolace střechy. Vodiče jsem použil silikonové a navlekl je do bílé silikonové bužírky se sklovláknitou tkaninou. Tím trochu lépe splynuly s okolím a nebijí tolik do očí.
Makrolonová podložka, na foto je vidět rozmístění lepících pásek: FV panel: A prostup vikýřem zvenčí, kabely zatím nevyvázány:
Panel jsem na doporučení nelepil na střechu přímo, ale podložil jsem ho komůrkovým makrolonem tloušťky 6mm. Makrolonovou podložku, vlastní panel i kabelové příchytky jsem nakonec přilepil oboustrannou pěnovou lepící páskou 3M PT1500 tloušťky 1,5mm a šíře 25mm. Jedná se o pásku pro automobilové exteriérové aplikace, tak věřím, že to vydrží. Co tak pro jistotu občasně kontroluji, zdá se, že to zatím funguje. Páskou jsem podložku i panel objel dokola + jsem v krajních třetinách přidal střední pruh a v prostřední zhruba třetině pak prostřední dva pruhy. Ten prostředek jsem tak udělal kvůli "pupku", aby zbytečně ta páska nevyšla do toho nejhoršího místa a pupkovitost se tak mírně eliminovala.
Prostup vodičů jsem nechtěl do střechy, kór nové, vrtat a tak mě napadlo využít vikýře. Probrousil jsem drážku do lemu vikýře pod těsněním a vodiče provlekl tudy. Z vrchní části vikýře pak pokračují již pod spodní zákrytový lem do izolace střechy. Vodiče jsem použil silikonové a navlekl je do bílé silikonové bužírky se sklovláknitou tkaninou. Tím trochu lépe splynuly s okolím a nebijí tolik do očí.
Makrolonová podložka, na foto je vidět rozmístění lepících pásek: FV panel: A prostup vikýřem zvenčí, kabely zatím nevyvázány: