Stránka 1 z 2

Co udělat před 1 jízdou,když stálo skoro 2 roky v garáži

Napsal: úte 20. úno 2024 9:04:00
od T3Dobrodruh
Zdar,

jsem koupil před více než rokem a půl z nadšení (či pobláznění?! :-) ) náš milovaný typ auta. Pak jsem s tím chvilku jezdil, tzn. auto bylo v provozu schopném stavu a pak to dal před zimou do garáže a od té doby tam stojí a stojí, tzn. aspoň tam není žádná sůl :-) ...Baterku jsem neodpojil, takže je mi jasné, že tu to bude chtít ale jinak prosím by mě zajímalo co dál raději preventivně udělat, abych zbytečně něco neponičil. Mám tam 1,9D motor, případně další údaje bych doplnil. Moc děkuji za odpovědi a omlouvám se za takto amatérský dotaz, ale tak aspoň tady přibude další info :-)

Re: Co udělat před 1 jízdou,když stálo skoro 2 roky v garáži

Napsal: úte 20. úno 2024 12:08:23
od mhepp
Jeto prosté: založit si vlastní téma v sekci "Pochlubte se busíkem", pak přidáš pár fotek a trochu pokecu o autě, a potom honem do garáže vyměnit olej a filtry (hlavně ten olejový), dofoukat kola, a pokud jsi měl zataženou ručku, tak lehce poklepat zadní brzdy. Pak nastartovat a jet.

Žádná raketová věda to není ;)

A vítej zde na fóru...

Re: Co udělat před 1 jízdou,když stálo skoro 2 roky v garáži

Napsal: úte 20. úno 2024 18:06:51
od puchyyla
Přeeesněěě! Koukej se hlavně pochlubit a vyjet. Nebo budeš mít hranatý kola jak Kanaďani. Novej olej doporučuju i do převodovky, pokud jsi ještě neměnil. Můj po koupi byl dost "metalizovanej" a bůhví kolik ho tam taky nebylo. Zároveň můžeš i okouknout řemeny a taky nebejvá blbý občas vyměnit chladící kapalinu. Inhibitory koroze v ní obsažené taky nejsou věčné a pak se lidi diví, že jim to něco sežralo.

Re: Co udělat před 1 jízdou,když stálo skoro 2 roky v garáži

Napsal: stř 21. úno 2024 18:55:44
od martin_100
Pokud tak dlouho stojí tak krom kontroly / výměny kapalin poradim ještě jednu věc před startem. Vyměň palivovej filtr a zalej ho naftou.
Hadici kterou čerpadlo sosá naftu nezapojuj. Dej si čerstvou naftu do flašky, tu hadici strč do ty nafty ve flašce a pak startuj. V momentě kdy motor poběží vytahni hadici z flašky a napoj jí bez váhání na filtr a stahni páskou. Neboj nechcípne ale samozřejmě přitom nebude čas na kafe a cígo.
Trojka nemá podavací čerpadlo a tahá naftu vstřikovacim čerpadlem rovnou z nádrže. Jenže nafta za tu dobu bude spadlá takže by čerpadlo sálo zbytečně dlouho na sucho. Start by trval hrozně dlouho. Trpí tim baterka i čerpadlo. Já tak startuju po každý zimě.

Re: Co udělat před 1 jízdou,když stálo skoro 2 roky v garáži

Napsal: stř 21. úno 2024 19:59:48
od puchyyla
Martine, to že ti padá nafta podle mě není normální.

Re: Co udělat před 1 jízdou,když stálo skoro 2 roky v garáži

Napsal: čtv 22. úno 2024 5:18:22
od martin_100
Sáknou přepady. Normálka. Hadičky už se nedělají kvalitní aby vydržely. Ale pokud to auto stojí 2 roky bez hnutí tak bude padlá nafta i kdyby to bylo ve 100% stavu. ;)

Re: Co udělat před 1 jízdou,když stálo skoro 2 roky v garáži

Napsal: čtv 22. úno 2024 12:38:10
od T3Dobrodruh
Všem znovu děkuji za reakce.

Že je nepsané pravidlo (či psané? A kde? :) ) prvně představit autíko jsem nevěděl, omlouvám se a teď tedy nevím jestli dál pokračovat v tomhle topicu nebo založit topic nový kde bych udělal nějakou seznamopoznávačku,tak snad bude v poho když se budu držet toho o čem tu padla řeč a až se mi podaří vyrazit z přístavu na základě místních tipů, tak založím ten představovací topic.

Teď tedy k tomu co tady padlo za tipy. Olej a filtry (předpokládám olejový, palivový a vzduchový? )snad vyměnit zvládnu podle youtube :D
Olej do převodovky měnit nemůsím, jelikož mi z ní teče, tedy už je vyměněn na podlaze v garáži a já ho musím jen dolít a časem tu závadu nějak opravit. Tady se chci prosím jen zeptat, jelikož jsem koukal že se k tomu používá nějaká pumpa, tak jakou ideálně pumpu k tomu koupit, jelikož předpokládám dokud to neopravím budu dolévat olej často.

Kde a jak kontrolovat či měnit další kapaliny si najdu, to by mělo být v poho....

Okouknout řemeny nevím co znamená, ale kdyžtak bych to dal k někomu do servisu, aby je ukoukl za mě, jelikož předpokládám, že to bude víc řemenů než jen ten klínový a já nevím jestli bych poznal že jsou všechny správně nastaveny, zvlášť když ani nevím na jaké další se mám dívat a stejně tam asi pojedu tou 1 jízdou kvůli tomu vytekajícímu oleji ze spojky, tedy to řemeny snad chvilku vydrží.

Martin_100 tady psal asi určitě dobrý tip, jen nevím jestli to zvládnu, tzn. já si to okouknu fyzicky cca za týden a zkusím vydedukovat jestli to zvládnu nebo ne a kdyžtak pak dám vědět výsledek, ale tak snad i když to neudělám to bude v cajku. Baterku tam budu beztak dávat novou a čerpadlo mi snad odpustí, ale budu se snažit to udělat se vším všudy, když si na to budu věřit :-D...

Re: Co udělat před 1 jízdou,když stálo skoro 2 roky v garáži

Napsal: čtv 22. úno 2024 14:11:26
od mhepp
T3Dobrodruh: v klidu s tím představováním... Není to žádné pravidlo, samozřejmě pokud nechceš, nemusíš... spíš je to takové... Když se budes ptát na radu, bude to osobnější Ti něco poradit a některé věci nebudeš muset opakovat v dotazu - třeba ročník u věcí specifických pro různé ročníky a podobně...

A teď k dotazu... Filtry... Ty zvládneš určitě vyměnit sám, jen nezapomeň odstranit obaly (narážka na jednoho zákazníka u kamaráda v autoservise: „Vyměnil jsem vzduchový filtr a auto nejede!“ Kamarád sundal kryt filtru a tam byl skutečně nový filtr, i správně daný, ale ještě zatavený ve fólii.)
  • Vzduchový filtr - máš-li originální filtr z 1.6D - drží 4 spony. Dvě jsou schované mezi hlavou a filtrboxem. Je na levé straně motorového prostoru
  • Palivový filtr - záleží jaký máš - jsou dva typy:
    • Novější má na víku dvě trubky a díru pro zpětný ventil. Ten můžeš instalovat jak píše Martin.
    • Starší typ je podobné konstrukce jako olejový - šroubuješ zespodu na pevnou přírubu a vedou z něj jen dvě hadice - z nádrže a do čerpadla.
    Oba dva můžeš zalít čistou naftou před instalací, usnadníš si první start, zvláště když auto stálo. Já, u denně provozovaného auta na to kašlu a normálně nastartuji se suchým filtrem (po výměně, samozřejmě). Trochu se to pere, než se celý zalije naftou, ale není problém, zvláště když měním na zahřátém motoru.
    Umístěn vepředu vpravo - na přepážce motorového prostoru. Vodítkem může být baterka - nádržka - filtr.
  • Chladící kapalina - když už jsi u toho palivového filtru, tak vedle je nádržka na chladící kapalinu - dolévám po hrdlo. Důležité je nemíchat modrou a růžovou, takže případně dolij správnou.
  • Olejový filtr - vyšroubovat starý, máznout těsnění nového, našroubovat nový, hotovo. V ideálním případě. Možná se budeš prát se starým, tak se podívej na spodek, občas tam bývá opora pro šroubovák, šestihran pro klíč a podobně, tak to použij. Neboj se filtr když tak probodnout šroubovákem (ten starý, samozřejmě ;) ). Filtr (ne ten šroubovák) je na chladiči oleje (taková kostka a dvě hadice), ten je na bloku, je to vlevo od nádržky na kapalinu pod hadicema.
  • Řemeny - zde už záleží na všem možném. Máš minimálně dva:
    • Rozvodový - ten je schovaný pod plastovým krytem u zadního čela motoru. Tento plastový kryt drží nahoře spona, kterou odepneš a můžeš ten plastový kryt vyhnout a kouknout na řemen - uvidíš-li jakékoliv viditelné poškození - třepení, praskliny a podobně, tak doporučuji jedinou cestu s autem a na výměnu (až budeš mít zkušenosti, tak si ho vyměníš sám s prstem v nose, ale poprvé to svěř někomu, kdo ví co dělá) a pozor, jsou různé řemeny na 1.6/1.7(T)D a na 1.9(T)D, takže upozorni na správný motor.
    • Klínový nebo plochý - zde už se to liší - záleží na tom, jak je udělaná přestavba na 1.9D. Můžeš mít více variant:
      • Originál řemenice a řešení - pak máš dva klínové řemeny - Klikovka -> vodní pumpa a pumpa -> alternátor.
      • Originál řemenice a jeden klínový řemen - jeden dlouhý je natažený přes klikovku, vodní pumpu i altík - nejjednodušší na výměnu - povolíš altík.
      • Plochý řemen z 1.9D - funkční upgrade, ale dobově nekorektní řešení. Neřešil bych originalitu, je to skutečně upgrade - mám na jednom svém autě s 1.9D a jsem na výsost spokojený - výměna na 5 minut a životnost na věky. (Vážně uvažuji o úpravě i u druhého auta.)
      Pro řemeny platí to samé jako pro rozvodový, ale není to tak kritické - přetržení Tě maximálně zastaví, ale nezničí motor. Pokud máš dva originální, tak pokud Ti praskne ten na altíku, tak i dojedeš.
      Každopádně doporučuji nakoupit řemeny do zásoby alespoň dva od každého použitého. Pod sedačkou nezaberou moc místa, ale zachrání p...ozadí.

Re: Co udělat před 1 jízdou,když stálo skoro 2 roky v garáži

Napsal: čtv 22. úno 2024 14:18:05
od mhepp
Tekoucí olej od spojky může mít dva původce: těsnění na klice (ze strany motoru) a těsnění v převodovce. Nejčastěji to je to v převodovce, protože vstupní hřídel převodovky (mrkev) je dlouhá a na jednom konci uložená v ložisku v klikovce - to ložisko se rádo vysype, mrkev začne lítat do všech stran a vymačká těsnění v převodovce.

Oprava spočívá ve výměně ložiska, toho těsnění a obvykle i spojky - je zamaštěná. Každopádně musí ven převodovka. A když už bude převodovka dole, tak doporučuji zkontrolovat poloosy a klouby a silentblok, co drží vepředu převodovku, ať to máš při jedné práci.

Re: Co udělat před 1 jízdou,když stálo skoro 2 roky v garáži

Napsal: čtv 22. úno 2024 14:21:56
od mhepp
martin_100 píše:
čtv 22. úno 2024 5:18:22
Sáknou přepady. Normálka. Hadičky už se nedělají kvalitní aby vydržely. Ale pokud to auto stojí 2 roky bez hnutí tak bude padlá nafta i kdyby to bylo ve 100% stavu. ;)
Já to jako normálku nevidím... Jeden bus mi tu stojí pár let a kdykoliv přijdu a zkusím nastartovat, tak chytne na drc... (teda, po připojení baterky, tu odpojuji). Startuji ho maximálně tak 2x do roka, posledně to bylo po více než roce.