jak na GEOMETRII v domácích podmínkách
Napsal: ned 02. zář 2018 22:21:46
Něco pro Lukyho ..zkopírováno z Tuning fora...
Spravne nastaveni geometrie v domacich podminkach neni skutecne nijak obtizne anebo nakladne a vyzaduje pouze trochu trpelivosti a vynalezavosti, zejmena pokud to clovek dela poprve (a cim casteji to clovek dela, tim snadnejsi to je). Ja se to pokusim popsat naprosto krok po kroku (vcetne vyzadovanych nastroju - pomucek). Tech zpusobu nastaveni geometrie tam je nekolik a kazdy to dela trochu jinak, ale ty principy zustavaji stejne. Ja popisu tu naprosto nejjednodussi a nejmene nakladnou metodu. OK, here we go...
1 - Po najeti do garaze je nejdrive nutne ustanovit vodorovnou rovinu auta, zejmena napric (zleva do prava). Nejaka mala podelna (zepredu dozadu) odchylka (par stupnu), ktera nijak podstatne neovlivnuje zatizeni a odlehceni predni a zadni napravy neni na zavadu, ale idealne by mel byt vuz vodorovne i v jeho podelne ose.
K tomu se bezne pouzivaji vsemozne podkladne desky sestavene vetsinou z nekolika plywood vrstev rozdilne tloustky (podle potreby) pod kazdym kolem a pricne a podelne vodni roviny jsou ustanovene pomoci cehokoliv rovneho (anebo i jen kusu nite / provazku) a dlouhe vodni vahy. Lide, kteri upravuji geometrii nekolikrat za rok (treba k beznemu provozu a provozu na okruhu), ty podkladne desky pote slepi a sesroubuji a pote je oznaci pro jednotlive kola (LF, RF, LR, RR). Taktez trvale oznaci jejich polohy na poloze garaze (vetsinou jen nejakou barvou ve sprayi). Samozrejme, clovek pote musi v budoucnosti najet vzdy do toho sameho mista ( = oznacenych ctvercu) a pouzit ty spravne podkladne desky pod kazdym kolem.
2 - Ustanoveni, cemu se rika "string box" (primo Formula 1 technologie), coz neni nic jineho, nez dva provazky odpredu dozadu, vyskove protinajici stredy kol. Ty provazky NEMUSI byt umisteny na obou stranach v te same vzdalenosti od chassi vozu, ale musi byt vzajemne naprosto parallelni ( = jejich vzajemna vzdalenost od sebe musi byt naprosto stejna jak vpredu, tak vzadu). K vyskovemu umisteni tech provazku se da pouzit naprosto cokoliv, treba jackstands anebo i nejake vhodne cihly. Jedine, co je dulezite je, aby ty provazky byly ve stejne vysce jako stredy kol (aby bylo dosazeno co nejdelsi vzdalenosti mezi merenymi "prednimi" a "zadnimi" body na kole od provazku) a byly vzajemne naprosto parallelni. I presto, ze tento krok neni naprosto nutny (pokud ma clovek jistotu, ze chassi vozu je naprosto rovne), ja bych doporucil umisteni tech provazku toho string boxu take naprosto parallelne k podelne ose chassi (kterou je snadne najit pomoci montaznich bodu napravnic, ramen a vsemoznych symetricky umistenych vzper) a promitnout ji pomoci olovnive na podlahu garaze.
Typicky string box:
Spravne nastaveni geometrie v domacich podminkach neni skutecne nijak obtizne anebo nakladne a vyzaduje pouze trochu trpelivosti a vynalezavosti, zejmena pokud to clovek dela poprve (a cim casteji to clovek dela, tim snadnejsi to je). Ja se to pokusim popsat naprosto krok po kroku (vcetne vyzadovanych nastroju - pomucek). Tech zpusobu nastaveni geometrie tam je nekolik a kazdy to dela trochu jinak, ale ty principy zustavaji stejne. Ja popisu tu naprosto nejjednodussi a nejmene nakladnou metodu. OK, here we go...
1 - Po najeti do garaze je nejdrive nutne ustanovit vodorovnou rovinu auta, zejmena napric (zleva do prava). Nejaka mala podelna (zepredu dozadu) odchylka (par stupnu), ktera nijak podstatne neovlivnuje zatizeni a odlehceni predni a zadni napravy neni na zavadu, ale idealne by mel byt vuz vodorovne i v jeho podelne ose.
K tomu se bezne pouzivaji vsemozne podkladne desky sestavene vetsinou z nekolika plywood vrstev rozdilne tloustky (podle potreby) pod kazdym kolem a pricne a podelne vodni roviny jsou ustanovene pomoci cehokoliv rovneho (anebo i jen kusu nite / provazku) a dlouhe vodni vahy. Lide, kteri upravuji geometrii nekolikrat za rok (treba k beznemu provozu a provozu na okruhu), ty podkladne desky pote slepi a sesroubuji a pote je oznaci pro jednotlive kola (LF, RF, LR, RR). Taktez trvale oznaci jejich polohy na poloze garaze (vetsinou jen nejakou barvou ve sprayi). Samozrejme, clovek pote musi v budoucnosti najet vzdy do toho sameho mista ( = oznacenych ctvercu) a pouzit ty spravne podkladne desky pod kazdym kolem.
2 - Ustanoveni, cemu se rika "string box" (primo Formula 1 technologie), coz neni nic jineho, nez dva provazky odpredu dozadu, vyskove protinajici stredy kol. Ty provazky NEMUSI byt umisteny na obou stranach v te same vzdalenosti od chassi vozu, ale musi byt vzajemne naprosto parallelni ( = jejich vzajemna vzdalenost od sebe musi byt naprosto stejna jak vpredu, tak vzadu). K vyskovemu umisteni tech provazku se da pouzit naprosto cokoliv, treba jackstands anebo i nejake vhodne cihly. Jedine, co je dulezite je, aby ty provazky byly ve stejne vysce jako stredy kol (aby bylo dosazeno co nejdelsi vzdalenosti mezi merenymi "prednimi" a "zadnimi" body na kole od provazku) a byly vzajemne naprosto parallelni. I presto, ze tento krok neni naprosto nutny (pokud ma clovek jistotu, ze chassi vozu je naprosto rovne), ja bych doporucil umisteni tech provazku toho string boxu take naprosto parallelne k podelne ose chassi (kterou je snadne najit pomoci montaznich bodu napravnic, ramen a vsemoznych symetricky umistenych vzper) a promitnout ji pomoci olovnive na podlahu garaze.
Typicky string box: