Stránka 1 z 1
Chlazení motoru WBX
Napsal: úte 26. zář 2017 20:01:55
od Murphy
Zdravím, jsem tu krátce, takže bych se rád poptal jak vlastně funguje chlazení vodníků? Jak funguje kontrolka teploty vody? občas se stane, že mi začne blikat....Mám motor 1.9 WBX..... děkuji
Re: Chlazení motoru WBX
Napsal: úte 26. zář 2017 22:33:28
od františek
Nazdar,
no chlazení u mě funguje tak, ze motor se spalováním zahřívá, a někde kolem něj jsou různě natažený hadice a trubky a v těch koluje voda, která z motoru odebírá teplo a tím ho chladí. Ešte to taky nějak kooperuje s vodní pumpou.
To je mi panečku definice.
Pak jsou natažený trubky a hadice (šrouby a matice) dopředu před nohy řidiče a spolujezdce k chladiči, ve kterém se náporem vzduchu voda chladí a zase pak běží (sic!) k motoru odebírat teplo a tak furt dokolečka - oběhový systém chladicí kapaliny.
No a ta teplá voda může aji ohřívat vzduch co si pak pustíš do kabiny, třebas v zimě na nožky je to boží.
Dál...jo na chladiči je teplotní čidlo který při překročení kritické teploty chladicího média sepne větrák na chladiči aby se ta voda rychlejc ochladila, typicky když jedu plnej kotel na dvojku do nekonečnýho kopce, někdy má větrák aji dvě rychlosti, podle typu že
Jo a ta kontrolka, co já vím tak když se to zahřeje na těch od oka cca 85-90 stupnů Celsia tak by ručička měla být uprostřed a kontrolka mrtvá
kontrolka je spojená s dalším čidlem který je vzadu v motorovém prostoru v expanzní nádobce vlevo u koncového světla, to čidlo sepne když máš mám málo vody a pak mi bliká kontrolka abych jako dolil
Co tam máš dál?
školy nemám ale stejný typ motoru ano.
františek
Re: Chlazení motoru WBX
Napsal: úte 26. zář 2017 23:29:55
od Murphy
Dobrý díky...prvních sedm řádků je cajk, blbě sem se zeptal...spíš mě zajímá jak je to s čidly...což jsi mi níže od "Dál..." popsal, a dále jestli něco v tom systému ovlivňují pojistky, relátka..jestli to může mít zkrátka vliv na celý systém chlazení pokud něco z toho "odejde"...
Re: Chlazení motoru WBX
Napsal: stř 27. zář 2017 8:04:44
od Merlin
Ahoj Murphy!
Pojistky a relátka v tomto systému nejsou. Vodní pumpa zajišťuje oběh vody mechanicky skrzeva řemenem poháněnou turbínu a termostat (založenej na funkci bimetalu) se stará, aby se voda začala při správný teplotě ochlazovat skrz chladič... to je zhruba někde v momentě, kdy už je motor dostatečně zahřátej. Čidla co jsou po různu rozesetý na přírubách slouží k zjišťování teploty vody (ručička na budíkách) anebo spínání dochlazovacího čerpadla apod. (což ale bude spíš záležitost nafťáků). Ještě čidlo co popsal František na chladiči kvůli vrtuli. A pak je tam to čidlo v expanzce, který hlídá hladinu a rozbliká se, když je málo vody. To je asi tak vše.
Hlídáš ručičku na budíkách aby byla zhruba uprostřed a hladinu v expanzce. Když půjde ručka nahoru a nesepne se větrák, to poznáš podle výraznýho hučení, tak je potřeba projít zapojení toho čidla na chladiči, včetně čidla samotnýho. A když by Ti často blikala kontrolka, tak Ti někde mizí voda anebo hapruje elektrika, někde se to kostří (v případě, že čidlo bliká, ale vody je dostatek).
Ať to vrčí, Merlin.
Re: Chlazení motoru WBX
Napsal: stř 27. zář 2017 10:53:15
od Murphy
Bude to jak říkáš asi kostrou...ručka teploty mi vyleze max do půlky kontrolky, dál už ne, ale čidlo na kontrolu vody se mi rozbliká chvilku po nastartování ale někdy až po x ujetých kilometrech ( to by sedělo na tu kostru)...vodu mam v expanzce na horní rysce...je možné, že by čidlo blikalo i při překročení maximální hladiny? to asi nééé... A dál...pokud ujedu X kilometrů a voda se zahřeje, měla by být ohřátá i voda v expanzce nebo ne? Blikání kontrolky mě samosebou znepokojuje a zároveň rozčiluje...děkuji, už do toho začínám vidět
Re: Chlazení motoru WBX
Napsal: stř 27. zář 2017 21:54:48
od Jenda - Povoda
Díval ses, kolik máš vody v expanzce, když máš ohřáto? Nech to ohřátý nastartovaný a běž se podívat dozadu... Taky to můžeš mít zavzdušněný a houpne ti tam vzduch, padne hladinka a pak se ti rozbliká voda. Na to je ideální postup takový, že tam necháš kvalt, za jízdy vypneš a zapneš klíček. Tím´rozepneš relé hladiny vody a pokud je jí tam dost, tak by už neměla blikat. Pokud bliká dál, tak je jí buď teda málo nebo je v háji čidlo v expanzce. Až naposledy bych hledal chybu v elektroinstalaci...
Jinak František to popsal vlastně výborně, jenom tuším zapomněl vřadit termostat