Výkonostní specifikace olejů
Výkonnostní třídy motorových, převodových olejů
Na této stránce najdete seznam aktuálních i starších výkonnostních norem pro motorové oleje. Specifikace organizací jako ACEA (evropská organizace Association des Constructeurs Européens ďAutomobile), API (americká American Petroleum Institut) apod. jsou doplněny o význam daných zkratek a rovněž druhu použití dané specifikace. Rovněž zde naleznete výkonnostní specifikace převodových olejů.
Jaké specifikace zde naleznete:
Specifikace dle API
Specifikace dle ACEA
Specifikace převodových olejů
ATF oleje
Oleje pro kombinované systémy (UTTO, STOU, TOU, …)
Klasifikace API (American Petroleum Institute, USA)
Klasifikace API - tato norma dělí motorové oleje podle typu motoru na benzinové, označené písmenem S a naftové, označené písmenem C. Výkonnostní stupeň je vyjádřen pro daný typ motoru dalším písmenem, od A výše. V podstatě platí, že čím je toto písmeno dále v abecedě, tím kvalitnější je olej. Pokud tedy je první uvedena specifikace S, je olej určen prioritně pro benzinové motory, pokud C, pak je určen pro naftové motory.
Kupříkladu olej označený SN/CF je primárně určený pro benzinové motory, lze jej použít ale i u naftových. V současné době jsou používány následující výkonnostní třídy API
SE – oleje pro velmi vysoké namáhání, spňující požadavky výrobců motorů vyrobených od roku 1971 do roku 1979
SF – oleje pro velmi vysoké zatížení motorů vyrobených v letech 1980 až 1989, oproti SE vylepšené proti oděrové vlastnosti, oxidační stabilita a ochrana proti tvorbě úsad
SG – oleje pro motory po roce 1989 ,spňující nejpřísnější požadavky na minimalizaci opotřebení a sníženou tvorbu kalů
SH – vlastnosti jako SG, testováno podle náročnějšího zkušebního protokolu CMA (CMA – Chemical Manufakturers Association), vhodné pro vysokootáčkové a přeplňované motory
SJ – specifikace olejů pro zážehové motory, která zohledňuje nejpřísnější emisní limity a nároky na úsporu paliva
SL – pro všechny současné motory i starší motory. Přináší úsporu paliva a prodloužené výměnné intervaly. Kategorie zavedena roku 2001
SM – pro všechny současné motory. Kategorie zavedena 30. listopadu 2004. Oleje klasifikace SM obsahují aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a tvorby úsad a aditiva zlepšující vlastnosti oleje za nízkých teplot
SN – zavedená v říjnu 2010 pro motory vyrobené po roce 2011 a starší. Vhodná tam, kde je potřeba poskytnout vyšší ochranu pístů, při vyšších teplotách, kde je požadovaná přísnější kontrola kalu a kompatibility s těsněními. Klasifikace SN zaručuje vyšších ochranu turbodmychadla a motoru provozovaném na ethanol do E85. SN zárověň hovoří o vyšší kontrole emisí a nižší spotřebě paliva.
CC – oleje pro mírně přeplňované vznětové motory pracující ve středně náročných a náročných podmínkách, obsahující protikorozní přísady a přísady bránící tvorbě vysokoteplotních úsad (pro modely 1964 - 1970)
CD – oleje pro vysoce zatěžované,přeplňované vznětové motory s kompresorem pracující při vysokých otáčkách a s různě kvalitním palivem, obsahují přísady bránící tvorbě vysokoteplotních úsad a korozi ložisek (pro modely 1970 - 1979)
CE – oleje pro vysoce namáhané přeplňované rychloběžné motory s přímým vstřikováním (pro modely od r. 1983)
CF – oleje pro motory s nepřímým vstřikováním bez kontroly emisí, oproti CD vyšší odolnost proti tvorbě úsad na pístu a korozi ložisek
CF-2 – oleje pro dvoudobé motory vyžadující účinnou kontrolu otěru a tvorby úsad
CF-4 – oleje pro čtyřdobé motory těžkých nákladních vozů pracujících s nejvyšším stupněm přeplňování v nejnáročnějších podmínkách,zejména pro těžké tahače v dálničním provozu (pro modely od r. 1990)
CG-4 – oleje pro čtyřdobé vysokootáčkové motory vozů pracujících v nejnáročnějších silničních i teréních podmínkách. V současné době nejvyšší specifikace olejů pro vznětové motory
CH-4 – zavedena v roce 1998. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem z roku 1998. CH-4 oleje mají speciální složení pro užití s palivem s hmotnostním obsahem síry do 0.5 %. Může být použit místo CD,CE,CF-4 a CG-4 olejů.
CI-4 – zavedena v září 2002. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem roku 2004 zavedených v roce 2002. CI-4 oleje mají speciální složení a trvanlivost pro užití v motorech s recirkulací výfukových zplodin ( EGR ) Jsou určeny pro použití v motorech,které používají palivo s hmotnostním obsahem síry do 0.5 %. Může být použit místo CD, CE, CF-4, CG-4 a CH-4 olejů
CI-4 Plus – Plus Oleje pro vysokootáčkové čtyřdobé motory, vyžadující splnění emisních norem (s EGR).
Klasifikace ACEA (Association des Constructeurs Européens ďAutomobile, EU)
Sdružení ACEA koncem roku 1995 vydalo vlastní výkonnostní klasifikaci motorových olejů. Klasifikace ACEA dělí motorové oleje do čtyř tříd
A – benzínové motory
B – dieselové motory osobních automobilů, dodávek a lehkých užitkových vozidel
C – zážehové a vznětové motory osazené částicovými filtry
E – dieselové motory těžkých užitkových vozidel
V současné době jsou používány následující výkonnostní třídy ACEA
Skupina A, B – benzínové a naftové motory osobních automobilů
A1, B1 – motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, oleje s vysokou ochranou pístu před tvorbou úsad, tvorbou kalů a opotřebením, s vysokou odolností proti oxidaci za vysokých teplot.
A2, B2 (zrušena) – standardní oleje, normální interval výměny
A3, B3 – oleje s vyšší výkonovou rezervou, vyšší odolnost proti oxidaci za vysokých teplot, vyšší výkonnost než u CCMC G5
A4, B4 – určená pro vysokovýkonné motorové oleje (vyšší výkonovou rezervou) pro použití v motorech osobních vozidel s přímým vstřikem
A5, B5 – vysoce výkonné motorové oleje s nízkou viskozitou a třením a velmi dobrou vysokoteplotní střihovou stabilitou. Pro použití v motorech osobních vozidel také s prodlouženým intervalem výměny.
Skupina C – zážehové a vznětové motory osobních automobilů (s katalyzátory a DPF filtry)
C1 – stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst), které vyžadují nízkoviskozní oleje se sníženým obsahem SAPS (Sulfate Ash Phosphorus Sulfur – sulfátový popel, síra, fosfor) a HTHS vyšší než 2.9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva.
C2 – stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst), které vyžadují nízkoviskozní oleje s HTHS vyšší než 2.9 Mpa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF aTWC a snižují spotřebu paliva.
C3 – stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu
C4 – stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro automobily a se systémy DPF (Disel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst). Tyto oleje prodlužují životnost těchto systémů. (norma platná od r. 2006)
Skupina E – vznětové motory nákladních automobilů
E1 (zrušena) – základní výkonová úroveň motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů
E2 – oproti E1 lepší vlastnosti, zejména vyšší čistota a nižší opotřebení motoru, možné prodloužené intervaly výměn
E3 (zrušena) – jako E2, lepší ochrana vaček proti opotřebení, kontrola viskozity a rozptylování sazí, vyšší výkonová rezerva pro moderní naftové motory nákladních automobilů a prodloužení intervalu výměn
E4 – oleje pro vznětové motory nejvyšší výkonnostní úrovně (tzv. SHPD - Super High Performance Diesel) s extrémně prodlouženými intervaly výměny oleje.
E5 – oleje pro vysoce a středně zatížené motory s turbodmychadlem i bez něj zaměřena zejména na motory z Americké produkce. Čistota pístu jako u ACEA E3, ale snížené opotřebení motoru vůči E3 a E4
E6 – vysoce stabilní oleje podporující čistotu pístů, snižující opotřebení (včetně působením sazí) a zajišťující stálé mazání. Olej je doporučován pro moderní, vysoce zatěžované vznětové motory,splňující emisní limity Euro 1–5. Umožňuje prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce. Je vhodný pro motory se systémem EGR (Exhaust Gas Recirculation – systém recirkulace výfukových plynů), DPF (Diesel Particulate Filter – filtr pevných částic) a SCR NOx (Selective Catalitic Reduction – selektivní katalytické reakce). Třída E6 je zvláště doporučována pro motory s DPF systémy, které spalují palivo s nízkým obsahem síry (50 ppm)
E7 – stabilní oleje zabraňující usazování nečistot na pístech a vzniku zrcadlových ploch na stěnách válců. Omezuje opotřebení (včetně působením sazí), vznik úsad v turbodmychadlu. Olej je doporučován pro moderní, vysoce zatěžované vznětové motory splňující emisní limity Euro 1–5. Umožňuje prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce. Je vhodný pro většinu motorů se systémy EGR (Exhaust Gas Recirculation) a SCR no (Selective Catalitic Reduction). není vhodný pro systémy DPF (Diesel Particulate Filter).
E9 – motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů se zlepšenou ochranou proti opotřebení, úsadám a sazím se sníženým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu splňující emisní limity EURO I-V včetně prodloužených intervalů výměny oleje. Jsou vhodné pro motory bez i s DPF a pro většinu motorů s EGR a SCR. Zvlášť doporučeno pro nízkosirné palivo.
Výkonnostní třídy převodových olejů dle API
GL1 – pro manuální převody pracující za tak nenáročných podmínek, že pro zajištění mazání může být použit minerální olej (rafinát).
GL2 – pro nápravy se šnekovým převodem pracující v takovém režimu, že mazivo GL-1 není schopno zajistit dostatečné mazání.
GL3 – Pro manuální převodovky pracující v režimu střední až vysoké zátěže a pro nápravy s kuželovými ozubenými koly pracujícími v režimu malého až středního zatížení. Provozní podmínky vyžadují mazivo překračující požadavky GL-1 ale nedosahující požadavků GL-4.
GL4 – pro nápravy s kuželovými ozubenými koly pracující v režimu střední zátěže nebo nápravy s hypoidním náhonem pracující v režimu střední zátěže. Oleje mohou být používány i ve vybraných manuálních převodovkách a v případech spojení hnací nápravy a diferenciálního převodu.
GL5 – pro převody, především hypoidní převody, pro nápravy pracující v různých kombinacích zátěže (vysoká x nízká rychlost, vysoký zkrut a otřesy).
GL6 – Pro převody s velmi vysokým namáháním ve formě zádrže. Takové převody vyžadují ochranu před tvorbou vrypů, přesahující možnosti maziva GL-5. Posun k jiným typů převodů minimalizuje komerční využití těchto maziv.
MT1 (současná) – pro nesynchronizované manuální převodovky v režimu vysokého zatížení. Mazivo obsahuje aditiva pro extrémně vysoký tlak a pro zvýšení teplotní stability.
Kromě rozdělení požadavků dle API se setkáváme také s předpisy výrobců převodovek např. FORD, GM, Chrysler, Voith, ZF atd.
Oleje pro automatické převodovky ATF
Na oleje pro automatické převodovky jsou kladeny vysoké nároky a jsou charakterizovány pomocí firemních specifikací. Celosvětově uznávanými standardy jsou:
Ford – M2 C 33 G, M2 C 33 F, ATF MERCON
GM (General Motors) – Allison Type C2, C3, C4; ATF Dexron II, IID, IIE, III, Type A Suffix A
Další významní výrobci – Chrysler, MAN, Voith, ZF
Oleje pro kombinované systémy
V této skupině olejů dominují velcí výrobci traktorů, zemních a stavebních strojů a proto se objevují jejich specifikace: (Caterpillar, Ford, John Deere, Massey Ferguson, New Holand, Zetor aj.)
TOU (Tractor Oil Universal) – olej pro hydraulický systém a mechanické převody (ne pro mokré brzdy).
UTTO (Universal Tractor Transmossion Oil) – olej pro hydrauliku, mechanické převody i mokré brzdy.
STOU (Super Tractor Oil Universal) – olej pro všechny hlavní mazané celky moderních traktorů (vhodný i pro mazání motorů).
Poznámka: Oleje těchto skupin plní současně požadavky klasifikací pro jednotlivé základní skupiny (motorové, převodové a hydraulické oleje).
Oleje...
Re: Oleje...
Základní informace o olejích
Životnost oleje – interval výměny oleje
Životnost oleje a interval k výměně se řídí doporučením výrobce a také typem použitého oleje. Pro zjištění správného intervalu výměny zkontrolujte doporučení výrobce například v manuálu k osobnímu vozu nebo v mazacích plánech výrobce oleje.
Standardní interval výměny oleje se pohybuje okolo 15 000 ujetých kilometrů. V případě použití LongLife oleje (oleje s prodlouženou dobou výměny) bývá interval kolem 30 000 ujetých kilometrů, u některých moderních vozů i více. Aby bylo možné využít prodlouženého intervalu výměny, musí pro to být motor konstruován a musí být použit správný druh oleje doporučený výrobcem vozidla.
Interval výměny závisí nejen na typu motoru, ale i na jeho zatížení. U zážehových motorů bývá interval výměny 1x za 10-15 000 km, vznětové motory mívají interval mezi 10-20 000 km nebo 1x za jeden, maximálně dva roky. A to i tehdy, pokud najezdíme málo kilometrů. Olej totiž časem rovněž ztrácí své vlastnosti. Při jízdách po městě (časté rozjezdy a zastavování) či při časté sportovní jízdě (vysoké otáčky), se doporučuje interval výměny ještě zkrátit. Při výměně oleje vždy vyměňte i opotřebovaný olejový filtr (nebo flitrovou vložku). Olejový filtr je zanesený nečistotami a zhoršuje tak mazací schopnosti i nově měněného oleje.
Životnost oleje v láhvi je uváděna minimálně 5 let od data plnění.
Při výměně oleje doporučujeme vždy vyměnit i opotřebovaný olejový filtr.
Špatný stav oleje
Olej po nalití do motoru podléhá celé řadě vlivů, které pozměňují nebo snižují jeho funkce – snižování tření, přenos tepla, čistící funkci či ochranu proti korozi. Při používání olej podléhá oxidaci působením vzdušného kyslíku a vlhkosti. Tyto degradační účinky jsou ještě umocněny působením zvýšené teploty. V oleji tak vznikají kaly a úsady, které zvyšují viskozitu oleje, objevuje se koroze, případně může dojít k narušení mazacího filmu, čímž se zvýší opotřebování součástí motoru.
Motor obvykle spotřebuje určité množství oleje v důsledku vysokých teplot a vysokého tlaku uvnitř motoru. Jestliže je hladina oleje příliš nízká, motor se rychleji opotřebovává. To může způsobit zkrácení životnosti a v nejhorším případě také poškození nebo dokonce zadření motoru. Moderní auta spotřebují cca 0,1 litru oleje na 1 000 km.
Tmavý (až černý) hustý olej
Při výměně bývá olej velmi tmavý, až černý a velmi hustý (více viskózní). Je to správně a je to proto, že olej, kromě mazání zajišťuje rovněž funkci zachytávání nečistot a úsad, které vznikají při činnosti motoru. Kdyby tomu tak nebylo, nečistota, úsady a kaly by se hromadily v motoru a nakones jej poškodily. Také proto je nutné olej pravidelně měnit, neboť čistící schopnost se používáním rovněž snižuje.
Kontrola oleje
Hladina oleje se kontroluje měrkou. Doporučujeme kontrolu každý cca 1 000 ujetých km nebo před každou delší cestou.
Postup kontroly hladiny oleje
auto při kontrole postavte na rovinu
neprovádějte kontrolu ihned po skončení jízdy, všechen olej v motoru ještě nebude stečen zpět v olejové vaně a měření bude nepřesné
vyjměte z motoru měrku a olej z ní setřete hadříkem (olej při jizdě znečistí celou měrku, bez očištění nelze odečíst hladinu)
znovu měrku zasuňte až na doraz a vyjměte, nyní již vidíte, zda se hladina nachází mezi ryskou minimální a maximální hladiny
je důležité, aby hladina oleje byla nad ryskou minimální hladiny, rovněž ale pod ryskou maximální hladiny, málo oleje nedostatečně maže, mnoho naopak vede k zahřívání, ztrátě vlastností olejů a také hrozí riziko proniknutí do spalovacích komor či sníženého výkonu motoru
v případě potřeby olej dolejte
Když nevíme, jaký druh oleje je ve vozidle
Při zakoupení ojetého vozu nemusí být znám typ používaného oleje ani počet najetých kilometrů. Proto doporučujeme výměnu oleje co nejdříve. Při výměně oleje neznámého typu doporučujeme nejprve použít výplach motoru. Provádí smícháním oleje s aditivy, například BG 109. Do použitého oleje se nalije obsah balení, motor se nechá 15–30 minut běžet naprázdno a poté se provede výměna oleje podle popisu výše.
Polosyntetické a syntetické oleje mají dobrou schopnost rozpouštět usazeniny a pokud byl motor v tomto ohledu ve špatném stavu, nový olej velké množství usazenin rozpustí a naváže a může tak ztratit své schopnosti, či ucpat olejový filtr či mazací kanály, což může vést až k poškození motoru. Proto po první výměně oleje u zakoupeného použitého vozu doporučujeme alespoň o třetinu zkrátit interval první výměny oleje.
Mísení olejů
Mísení olejů je za určitých podmínek možné, ale nedoporučuje se. Pokud je to možné, je vhodné míchat oleje stejného typu, výkonnostní a viskozitní třídy a stejného výrobce. Mísení kvalitativně horšího oleje s lepším vždy negativně ovlivní lepší olej. Rovněž oleje s různými aditivy mohou vzájemně degradovat své vlastnosti. Oleje s různou specifikací tedy vůbec nemíchejte.
Oleje s prodlouženou dobou výměny, tzv LongLife (až 30 000 km)
Některá vozidla mohou využít tzv. LongLife olej, olej s prodlouženným intervalem výměny.
Obecně můžeme říci, že do motorů, které neumožňují prodloužení intervalu výměny nelijeme LongLife olej. Pokud jej do motoru nalijeme, v žádném případě nemůžeme olej používat jako LongLife ale vyměňujeme je ve standardních intervalech. Pokud motor podporuje použití LongLife olejů, je možné využít prodloužené intervaly pouze v případě, že použijeme příslušný motorový olej splňující příslušné normy VW pro LongLife.
Použité oleje zatěžují životní prostředí a nesmí být volně vylévány. Použitý olej je nutné odevzdat na sběrných místech či firmám, zabývajícím se likvidací takovýchto odpadů.
Životnost oleje – interval výměny oleje
Životnost oleje a interval k výměně se řídí doporučením výrobce a také typem použitého oleje. Pro zjištění správného intervalu výměny zkontrolujte doporučení výrobce například v manuálu k osobnímu vozu nebo v mazacích plánech výrobce oleje.
Standardní interval výměny oleje se pohybuje okolo 15 000 ujetých kilometrů. V případě použití LongLife oleje (oleje s prodlouženou dobou výměny) bývá interval kolem 30 000 ujetých kilometrů, u některých moderních vozů i více. Aby bylo možné využít prodlouženého intervalu výměny, musí pro to být motor konstruován a musí být použit správný druh oleje doporučený výrobcem vozidla.
Interval výměny závisí nejen na typu motoru, ale i na jeho zatížení. U zážehových motorů bývá interval výměny 1x za 10-15 000 km, vznětové motory mívají interval mezi 10-20 000 km nebo 1x za jeden, maximálně dva roky. A to i tehdy, pokud najezdíme málo kilometrů. Olej totiž časem rovněž ztrácí své vlastnosti. Při jízdách po městě (časté rozjezdy a zastavování) či při časté sportovní jízdě (vysoké otáčky), se doporučuje interval výměny ještě zkrátit. Při výměně oleje vždy vyměňte i opotřebovaný olejový filtr (nebo flitrovou vložku). Olejový filtr je zanesený nečistotami a zhoršuje tak mazací schopnosti i nově měněného oleje.
Životnost oleje v láhvi je uváděna minimálně 5 let od data plnění.
Při výměně oleje doporučujeme vždy vyměnit i opotřebovaný olejový filtr.
Špatný stav oleje
Olej po nalití do motoru podléhá celé řadě vlivů, které pozměňují nebo snižují jeho funkce – snižování tření, přenos tepla, čistící funkci či ochranu proti korozi. Při používání olej podléhá oxidaci působením vzdušného kyslíku a vlhkosti. Tyto degradační účinky jsou ještě umocněny působením zvýšené teploty. V oleji tak vznikají kaly a úsady, které zvyšují viskozitu oleje, objevuje se koroze, případně může dojít k narušení mazacího filmu, čímž se zvýší opotřebování součástí motoru.
Motor obvykle spotřebuje určité množství oleje v důsledku vysokých teplot a vysokého tlaku uvnitř motoru. Jestliže je hladina oleje příliš nízká, motor se rychleji opotřebovává. To může způsobit zkrácení životnosti a v nejhorším případě také poškození nebo dokonce zadření motoru. Moderní auta spotřebují cca 0,1 litru oleje na 1 000 km.
Tmavý (až černý) hustý olej
Při výměně bývá olej velmi tmavý, až černý a velmi hustý (více viskózní). Je to správně a je to proto, že olej, kromě mazání zajišťuje rovněž funkci zachytávání nečistot a úsad, které vznikají při činnosti motoru. Kdyby tomu tak nebylo, nečistota, úsady a kaly by se hromadily v motoru a nakones jej poškodily. Také proto je nutné olej pravidelně měnit, neboť čistící schopnost se používáním rovněž snižuje.
Kontrola oleje
Hladina oleje se kontroluje měrkou. Doporučujeme kontrolu každý cca 1 000 ujetých km nebo před každou delší cestou.
Postup kontroly hladiny oleje
auto při kontrole postavte na rovinu
neprovádějte kontrolu ihned po skončení jízdy, všechen olej v motoru ještě nebude stečen zpět v olejové vaně a měření bude nepřesné
vyjměte z motoru měrku a olej z ní setřete hadříkem (olej při jizdě znečistí celou měrku, bez očištění nelze odečíst hladinu)
znovu měrku zasuňte až na doraz a vyjměte, nyní již vidíte, zda se hladina nachází mezi ryskou minimální a maximální hladiny
je důležité, aby hladina oleje byla nad ryskou minimální hladiny, rovněž ale pod ryskou maximální hladiny, málo oleje nedostatečně maže, mnoho naopak vede k zahřívání, ztrátě vlastností olejů a také hrozí riziko proniknutí do spalovacích komor či sníženého výkonu motoru
v případě potřeby olej dolejte
Když nevíme, jaký druh oleje je ve vozidle
Při zakoupení ojetého vozu nemusí být znám typ používaného oleje ani počet najetých kilometrů. Proto doporučujeme výměnu oleje co nejdříve. Při výměně oleje neznámého typu doporučujeme nejprve použít výplach motoru. Provádí smícháním oleje s aditivy, například BG 109. Do použitého oleje se nalije obsah balení, motor se nechá 15–30 minut běžet naprázdno a poté se provede výměna oleje podle popisu výše.
Polosyntetické a syntetické oleje mají dobrou schopnost rozpouštět usazeniny a pokud byl motor v tomto ohledu ve špatném stavu, nový olej velké množství usazenin rozpustí a naváže a může tak ztratit své schopnosti, či ucpat olejový filtr či mazací kanály, což může vést až k poškození motoru. Proto po první výměně oleje u zakoupeného použitého vozu doporučujeme alespoň o třetinu zkrátit interval první výměny oleje.
Mísení olejů
Mísení olejů je za určitých podmínek možné, ale nedoporučuje se. Pokud je to možné, je vhodné míchat oleje stejného typu, výkonnostní a viskozitní třídy a stejného výrobce. Mísení kvalitativně horšího oleje s lepším vždy negativně ovlivní lepší olej. Rovněž oleje s různými aditivy mohou vzájemně degradovat své vlastnosti. Oleje s různou specifikací tedy vůbec nemíchejte.
Oleje s prodlouženou dobou výměny, tzv LongLife (až 30 000 km)
Některá vozidla mohou využít tzv. LongLife olej, olej s prodlouženným intervalem výměny.
Obecně můžeme říci, že do motorů, které neumožňují prodloužení intervalu výměny nelijeme LongLife olej. Pokud jej do motoru nalijeme, v žádném případě nemůžeme olej používat jako LongLife ale vyměňujeme je ve standardních intervalech. Pokud motor podporuje použití LongLife olejů, je možné využít prodloužené intervaly pouze v případě, že použijeme příslušný motorový olej splňující příslušné normy VW pro LongLife.
Použité oleje zatěžují životní prostředí a nesmí být volně vylévány. Použitý olej je nutné odevzdat na sběrných místech či firmám, zabývajícím se likvidací takovýchto odpadů.