Autobaterie - Jak silnou do busíku? co je moc co málo?

Karel
Příspěvky: 34
Registrován: úte 14. dub 2015 8:42:23

Autobaterie - Jak silnou do busíku? co je moc co málo?

Příspěvek od Karel » pát 26. srp 2016 23:07:55

Ahoj busaříci.
Co nyní řeším za věc je autobaterie, která bude do zimy upgradována.
Má otázky zní:

Jak velkou je možné dát do pravé kapsy motorové části?
Co je málo a co je moc na občasné kempování?
Záleží při výběru baterie na síle alternátoru?

Mám v plánu koupit baterii nad 100A z důvodu malé konvice cca 70w a malé TV taktéž 70w + světýlko :)

Motor 1.9TD altík 65A.

Jestli to dobře chápu tak jakýkoliv alternátor by měl nabít jakoukoliv kapacitu vše je jen o rychlosti. Je to tak?

V busíku jsem měl dvě stejné 72A baterie, které se navzájem nějak domlátili.... vydrželi cca 2 roky a konec :( toto už nechci absolvovat znovu.

Závěrem - nechci se tolik omezovat v užívání spotřebičů chci dvě až čtyři kávy + 2h TV a 4h světélka :)

Asi mi rychle rozmluvíte 180A že? :) díky za jakékoliv odpovědi a zkušenosti

Bedřich
Příspěvky: 121
Registrován: pon 01. čer 2015 10:35:21
Bydliště: Brno

Re: Autobaterie - Jak silnou do busíku? co je moc co málo?

Příspěvek od Bedřich » pon 29. srp 2016 8:47:44

Ahoj Karle,

180A se dozadu nevejde.
Na slabej alternátor můžeš dát silnou baterku, ale budeš muset jezdit dlouho, než se nabije. Ten způsob, jak se montujou dvě baterky neni špatnej, protože se nejdřív nabije ta zadní a potom přední, takže víceméně žádnou "nepřebíjíš". A hlavně, když vybiješ tu přední baterku, tak na tu zadní v pohodě nastartuješ. Když budeš mít jen jednu a usneš u telky, tak budeš ráno tlačit.
Životnost baterek rozhodně prodlouží, když je budeš na zimu vytahovat a dávat do tepla.
Neuvažoval jsi o solárním panýlku?
T3 syncro 1,9 mTDi

Karel
Příspěvky: 34
Registrován: úte 14. dub 2015 8:42:23

Re: Autobaterie - Jak silnou do busíku? co je moc co málo?

Příspěvek od Karel » pon 29. srp 2016 21:33:29

Ahoj Bedřichu,
ty dvě baterie jsou dobrý nápad, ale mé dvě banerky to nějak před časem odnesly, proč? nevím..
Zdá se mi, že jedna byla starší šarže a ta novější se jí snažila stále dobíjet a tím se mohla unavit a vlastně to vše celé šlo do háje. Propojeny plus na plus mínus na mínus.

Rychle ztratily sílu cca 2roky a jedna i vytekla. Klucí tu tenkrát vymýšleli nějaká relátka, kdy se spínají baterie, které se potřebují zrovna dobít. Elektrika je alchymie a nechci dát 5tisícek na dvě léta. To dobíjení přes panel je zajímavé, ale někde jsem snad četl, že dobíjení "kapénkovou metodou" není pro tyto akumulátory dobré co je na tom pravdy nevím..

Má stará 74Ah mi frčela 6let což je skvělá doba a potřeboval bych vymyslet jak tedy bezpečně propojit dvě baterie třeba o kapacitě 2*74Ah aspoň na 5let.

mhepp
Příspěvky: 116
Registrován: ned 30. srp 2015 0:38:38

Re: Autobaterie - Jak silnou do busíku? co je moc co málo?

Příspěvek od mhepp » úte 30. srp 2016 0:27:20

To nevyřešíš jinak, než přes samostatné dobíjení pro každou -- řešení je několik: dva alternátory, přepínací relé, nebo altík se dvěma vývody. Přímé a trvalé propojení dvou startovacích baterií je špatné, jak jsi sám zjistil.
Myslíte si, že jste chytřejší než předchozí generace? Před padesáti lety uváděla příručka k automobilu návod na seřízení ventilů. Ta současná varuje majitele vozu, aby nevypili obsah autobaterie...

Uživatelský avatar
Merlin
Příspěvky: 741
Registrován: úte 12. kvě 2015 22:05:28
Bydliště: Žacléř

Re: Autobaterie - Jak silnou do busíku? co je moc co málo?

Příspěvek od Merlin » úte 30. srp 2016 21:56:37

Ahoj Karle!
Je to tak jak pise mhepp. Dve samostatny baterky s vyresenym dobijenim. Ja mam variantu pres spinaci rele, ktere ovladam samostatnym spinacem, podle toho jak aktualne vyuzivam kempovaci baterku. Sada na dotvoreni do vozu me stala tusim ze do 1000,- a maximalni spokojenost za tech par let, co to tam mam.

At to vrci, Merlin.
"Modrej" VW Transporter T3 Westfalia
"Zarivka" SKODA Rapid 130
"Matchbox" SEAT Ibiza TDi
"Bábi" YAMAHA XJR 1200
----------------------------------------------
http://www.coffee-garage.blogspot.com

martins
Příspěvky: 40
Registrován: pon 25. kvě 2015 21:19:44

Re: Autobaterie - Jak silnou do busíku? co je moc co málo?

Příspěvek od martins » úte 30. srp 2016 22:58:27

Ahoj, 100Ah baterka se vejde, špatně se ale vyndavá, je vlasně v celé kapse a tahá se pak jak ježek z klece. 70W konvice vodu neuvaří, s elektronikou problém není a 1 noc vydrží na topení bufíkem jen tak tak.

Bedřich
Příspěvky: 121
Registrován: pon 01. čer 2015 10:35:21
Bydliště: Brno

Re: Autobaterie - Jak silnou do busíku? co je moc co málo?

Příspěvek od Bedřich » stř 31. srp 2016 9:02:52

Na tu kávu bych si pořídil kempingovej vařič na ty plynový plechovky ;)
Jestli jsi měl baterky propojený napřímo, tak když odejde jedna, tak ta druhá ji bude celkem rychle následovat. Je to přesně, jak píšeš - ta špatná se hned vybije (nebo se ani nenabije) a ta druhá se jí snaží pomoct a vybíjí se taky.
Pokud se Ti nechce kupovat drahá sada s relátkama , tak tam můžeš dát relátko za pár korun, který propojí baterky po nastartování. Potom by se Ti obě současně dobíjely během jízdy a po vypnutí motoru by se zase odpojily. Tím pádem by mimo jízdu nebyly vůbec v kontaktu. Akorát ten 65A altík to asi nebude moc stíhat během kratších cest dobíjet. Potom by nebylo od věci tam dát ještě vypínač a na ktatší vzdálenosti tu kempovací baterku "odseknout".
To relé bych každopádně nevynechával, abys měl jistotu, že se po jízdě ty baterky vždy odpojí. Jednak kvůli životnosti baterek a potom, abys po noci u telky nemusel tlačit...
Já tam mám naštěstí od začátku od Němců ten jejich systém a funguje perfektně - měnil jsem zatím jen jednou tu zadní baterku po cca sedmi letech. O nic se nestarám - všechno se tam spojuje a rozpojuje samo :D
A teď tu mám tu solární sadu 130Wp, tak přemýšlím, jak ji mám namontovat, aby se ten panel dal jednoduše sundávat a montovat ho jen na výlety...
T3 syncro 1,9 mTDi

Uživatelský avatar
andydas
Příspěvky: 30
Registrován: úte 03. lis 2015 17:11:46
Bydliště: Kačeroff
Kontaktovat uživatele:

Re: Autobaterie - Jak silnou do busíku? co je moc co málo?

Příspěvek od andydas » stř 31. srp 2016 19:59:47

Já to vyřešil dvouma odpojovacema.
http://www.skoda-dily.cz/data/items/36/ ... e4fa8a.jpg
Buď jedu na jednu nebo na druhou.
Dobijet můžu obě najednou.
no road? no problem! syncro.

flekatej hranatej multivitamín na velkejch kolech

a kdyby něco - 602 384 29dva
čus bus, andy

Karel
Příspěvky: 34
Registrován: úte 14. dub 2015 8:42:23

Re: Autobaterie - Jak silnou do busíku? co je moc co málo?

Příspěvek od Karel » pát 02. zář 2016 7:58:07

No ja mam plechy nejsis z multivanu nebo vanagonu co ja vim.
Pri koupi jsem mel moznost baterie za spolujezdcem a i v kapse motoru.
Za spolujezdce mi tam vedla ohromna zila medi, ale zadne relatko nikde nebylo k dohledani. Tak jsem postupoval jako oslik amater... s jednou baterii opravdu nebyl problem od te doby co jsem koupil nove a propojil tak to zacalo. Drive jsem tu vnitrni kapsu za spolujezdcem pouzival na zimu starty v minus 20 stupnich atd.. s jidlem rostla chut a protoze auticko slouzilo jako party vuz tak jsem zvysil kapacitu na trvale propojeni a pak tvrda realita. To relatko je vice nez dobry napad udelam si spoj na baterii za spolujezdcem kde rele bude sprinat pri otoceni klicku a samotna baterie bude pripojena na menic napeti a nejake ty uzitkove veci. O plynovem varici popremyslim :) ten totiz uvari i gulas z plechovky ;)

Uživatelský avatar
jifik
Příspěvky: 10
Registrován: pon 11. kvě 2015 17:25:44

Re: Autobaterie - Jak silnou do busíku? co je moc co málo?

Příspěvek od jifik » pát 02. zář 2016 12:29:51

Ahoj,

Existujou ale i relatka, který jsou k tomu určený a podle mě nestojí moc.
viz.:
http://shop.elancar.cz/rc-160946-spinaci-rele-12v-100a

Odpovědět